Skadeanmälan.

Jag vill med detta brev svara på dina frågor om närmare upplysningar angående punkt 3 i min skadeanmälan. Jag har uppgett dålig planläggning som orsak till olyckan. Du skriver i ditt brev att jag bör förklara mig mer detaljerat och jag hoppas att följande beskrivning räcker. Jag är murare till yrket och på olycksdagen arbetade jag ensam på taket på ett femvåningshus. Då jag var färdig hade jag ca 200 kilo tegelsten kvar. I stället för att bära ner dom bestämde jag mig för att fira ner stenen i en tunna med hjälp av ett rep och en talja som var monterad på femte våningen. Efter att ha säkrat repet nere på backen gick jag upp på taket, svängde ut tunnan och plockade i stenen. så gick jag ner och lossade repet samtidigt som jag höll emot för att få ner de 200 kg tegelstenarna lugnt och säkert. Som du såg i skadeanmälan så väger jag 85 kg. Pga av överraskningen av att flyga upp i luften, tappade jag självkontrollen och glömde släppa repet.Då for jag upp som en raket. På andra våningen mötte jag tunnan som kom i en väldig fart. Detta förklarar skallbrottet jag fick. Något försenad fortsatte jag min färd uppåt och stopp- ade inte förän andra leden av fingrar satt i taljan.Tur nog hade jag nu fått min sinnestillvaro och klarade av att hålla mig fast i repet, trots den plåg samma smärtan.Men tunnan med sten träffade marken samtidigt och botten ramlade ur. Fri från vikten av tegelstenen, vägde nu tunnan ca 20 kg. Som du säkert förstår, starta jag nu en snabb nedfärd. På andra våningen mötte jag tunnan som var på väg upp.Detta förklarar ankelbrotten och de djupa revorna på benen och kroppen. Här började lyckan vända, för sammanstötningen med tunnan bromsade upp farten, så det begränsade skadorna då jag landade i stenhögen. Det blev 3 spruckna ryggkotor. Dessvärre måste jag rapportera att när jag låg där i sten- högen och hade ont var jag inte i stånd att röra mig. Så jag låg där och tittade på tunnan 5 våningar upp. Då tappade jag repet .


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback